Nyt (tai no sunnuntaina :) on kotiuduttu 5 päivän reissulta Pärnuun, ja pitää sanoa että en millään olis halunnut lähteä!! Ihana paikka, varmasti menen joskus takaisin!

Lähdettiin siis Äipän ja Veljen kanssa keskiviikkoiltana laivalla kohti Talinnaa, oltiin yö laivalla vaikka laiva oli jo illalla perillä satamassa.

Tallinna about 11 aikaan... auringonlasku oli tosi nätti ♥

Aamulla sitten lähti bussi viemään meitä kohti Pärnua, noin 2 tuntia meni matkaan, koska meidän hotelli oli viimeinen johon ihmisiä vietiin... laskettiin että ilman hotelleihin viemistä aikaa kului reilu 1,5 tuntia. Jo bussissa saimme ihailla upeita puutarhoja ja taloja, rakennukset olivat vähän Huvikumpumaisia, vähän repsahtaneita ja vinksallaan, mutta sopivassa määrin :) Pärnussä näki myös itselle hyvin vieraan värisiä taloja, oli kanariankeltaista, haaleanliilaa ja paljon hyvin kirkkasta turkoosia! Varsinkin turkoosi tuntui aluksi hyvin omituiselta mutta nopeastihan silmä niihin tottui... onhan ne aika ihania :)

Siellä oli muuten ihan älyttömästi taloja myynnissä!! Joka toisessa talossa oli Muua-kyltti! Ah, voiskin ostaa jonkun ihanan vanhan huvilan, vaikka kesämökiks ;)

Hotelliin asettauduttua me lähdettiin etsimään sitä kovasti mainostettua hiekkarantaa, ja bussissa opas oli jo vähän yrittänytkin neuvoa mihin suuntaan mennä. Hetki siinä meni mutta kun me lopulta se ranta löydettiin, loksahti kyllä koko porukalla leuat ammolleen! Siis ihan uskomattoman pitkä vaalea hiekkaranta, niin hienoa hiekkaa kun vaan voi olla, vesi 23 astetta lämmintä! "Tää on paratiisi" oli päällimmäinen ajatus sillä hetkellä ;) Kaikki oli kuten olen aina kuvitellut olevan tyyliin Kreikassa tai Espanjassa, paitsi ettei vesi ollut turkoosia :) Mutta Etelä-Virossahan sitä oltiin, ja kun kysyin Äipältä että tällastako siellä etelässä on niin sain kyllä hyvin myöntyvän vastauksen ;) Puhuttiin vielä myöhemmin että jos rantalomaa kaipaa niin tää ei kyllä oikeen eroa jostain monta kertaa kalliimmasta etelänmatkasta, rantakin oli niin pitkälle matalaa että se veti paljon ihmisiä, ei ollut missään vaiheessa ahdasta uida, eikä tarvinnut pelätä pikkulapsia jotka rakentelivat ihan intona hiekkalinnoja matalikossa. Aallot rannalla oli ihan mahtavat perjantaina ja lauantaina, en oo koskaan nähnyt niin suuria aaltoja! Uitiin Veljen kanssa viimeisenä päivänä reilusti yli 4 tuntia :) Se oli niiin parasta kun seisoi vedessä ja aalto pyyhkäsi suoraan yli, tai kun ratsasti aallonharjalla kovaa vauhtia tai kun sukelsi suoraan vaahtopäihin! ♥

(ei siellä rannalla todellakaan ollut näin vähän ihmisiä, tää vaan on otettu 9 maissa illalla ja suurin osa ihmisistä alkoi valua pois 5 aikaan)

Rannalla oli myös paljon, paljon muuta, johon Suomessa ei ole tottunut; kioskeja loputtomiin, muutama grilli joista sai tosi hyviä ranskiksia, uimalelukauppoja, rantaurheiluvälinekauppa, ravintola/baari, iso lasten leikkipuisto ja ympäriinsä ripoteltuja keinuja yms., paljon halpoja minigolfratoja, muutama pomppulinna, polkupyörävuokraamo, surffiklubi ja Aloha-niminen kauppa jossa vissiin myytiin ja vuokrattiin surffilautoja. Ihmeteltiin aluksi että surffataanko täällä niin paljon että noiden surffipaikkojen pito kannattaa, mutta kun perjantaina nähtiin ne aallot niin ei ihmetelty enää. Rannalla on oma alueensa surffareille, mutta ne ei olekkaan mitään tavallisia lautailijoita vaan ne liikkuu tuulen ja varjon avulla, jos ymmärrätte... tässä vähän kuvaa valaistukseksi, en kyllä muistanut ottaa kuin näistä varjoista kuvia...

Eli varjosta narut "kapulaan" jota sitten pidetään käsissä ja ohjataan. (kapula oli vielä varmuudeksi valjailla itse surffaajassa) Siis tuo oli niiiin jännän näköistä! Pakko joskus saada opetella tuota, ihan pakko!!

(nämäkin illalla otettuja)

Eli ranta oli ihan mahtava, kaiken kaikkiaan upea! Mutta entäs se vanhakaupunki sitten?

Lauantaina päätettiin kokeilla ottaa bussi keskustaan, meidän hotelli oli sen verran pitkän matkan päässä että kävely olis vienyt liikaa aikaa. Kysyttiin vielä respasta mikä menisi keskustaan, ja tyttö vastasi ihmeissään että kaikki tietenkin. Bussissa piti kyllä vähän yrittää pitää suupielensä kurissa, kyllä se vähän hymyilytti kun menin ostamaaan kolme lippua (1 lippu = 15 EEK. = 1e), ja kuski tuntui olevan vähän ihmeissään, enkä kyllä kenenkään muun nähnyt ostavan lippuja saati kuukausilippuja omaavien leimaavan lippujaan koneeseen. Eikä tarkastajia näkynyt missään :) No, kun olin saanut kuskin ymmärtämään että tahdon kolme lippua, alkoi hän kaivaa jostakin taskujen syvyyksistä pientä post-it-lappujen tyylistä nippua ja repäisi siitä kolme sivua. Vaihtorahat kaivettiin uuteen käyttöön otetun jätskipurkin pohjalta joka ensin piti löytää jostain penkin alla olevasta lokerosta. Eli vähän erityylistä joukkoliikennettä mihin on tottunut.... bussimatkalla opaskin sanoi että junat eivät ole suosittuja koska  autolla pääsee nopeammin! Kyllä sai VR multa hatunnoston vaikka sitä aina niin haukutaan ;)

Bussilla pääsi just sopivasti keskustaan ja nopea käynti kauppakeskuksissa antoi aika hyvän kuvan siitä kuinka paljon niitä suomalaisia yrityksiä siellä on; Nordea, Sampo, Seppälä, Ingman, R-kioskeja enemmän kuin täällä! Siitä sitten vanhaakaupunkia kohti, ja ahh, taas alkoi ihanien talojen ihastelu :) Kukka-asetelmat oli myös tosi hienoja:

Kaupat oli ihania, vaikka Veli aika hyvin sai miedät nopeasti raahattua jokaisesta ulos... ei ole mikkään shoppailija ihminen :) Muutama käsityökauppa, yhdestä köysin muliinilankoja reilu 6 EEK./kpl eli noin 40 senttiä! Meilla maksaa reilusti yli euron! Samasta kaupasta käsintehtyä puuvillapitsiä euron metri! Samalta kävelykadulta löytyi vielä helmikauppakin, mutta sieltä en ostanut kuin vähän korunosia, helmet oli aika perus lasi- ja makeanvedenhelmiä, ja niitä on tällä hetkellä ihan riittämiin :) Vähän matkan päässä bongattiin ihan mahtava löytö: suklaaputous :P Jäätelökiskalla oli siis lisäksi iso putous ja paaaaljon suklaata, ja pakkohan se oli ostaa yksi annos mansikoita ja suklaata ;) Oli kuulkaas hyvää!

Näin kun miettii niin ainut "huono" puoli koko Pärnussa oli ehkä ihmiset. Tai ei se nyt mitenkään menoa haitannut, mutta kiltisti sanottuna ihmiset oli ehkä vähän erikoisia :) Esimerkiksi myyjät: yhdellä jätskikioskilla toinen tyttö otti tilauksen ja alkoi tehdä jäätelöitä, toinen tuli ja otti rahat, ja lähti tupakalle. Siinä sitten ihmeteltiin että mihin ne vaihtorahat jäi. Jäätelöt tehnyt tyttö ei ihmetellyt tätä lainkaan kun kysyttiin rahoista, vaan kysyi vain toiselta tytöltä jotain ja antoi meille vaihtorahat mitään pahoittelematta. Tuntui ihan ihmeelliseltä että toinen vain jätti kassakoneen auki ja lähti tupakalle. Mutta niin se on erilaista muualla :) Muitakin sekaannuksia sattui myyjien kanssa, ja voin nyt vinkata että jos joku on Pärnuun päin menossa niin en suosittele menemään Ingmanin SpiceIce-kioskeille, siellä ei nimittäin ole oikeen ymmärretty koko ketjun ideaa että karkit saa valita itse... ;)

Ruoka Pärnussa oli kyllä paljon halvempaa kuin vaikka Tallinnassa, yks ilta käytiin pizzalla, oli 2 normaalia kinkku-ananasta ja yksi pannu-kinkku-ananas, kolme 0,5 litran limua, ja koko hoito maksoi reilu 10 euroa! Ja ei ollut mikään noutopizzeria, ihan oikeen ravintola. Sellasia Pizzataxin tyylisiä paikkoja ei nähty muuten yhtäkään.

Löydettiin muuten siitä samasta marketista meidän hotellin vieressä ihan valtava leivososasto! Kymmenen metriä kakkuja ja leivoksia, sen takana iso hyllystö irtona myytäviä keksejä, edessä tynnyrillisittäin irtokarkkeja :P

Ja otetaan nyt esimerkiksi vaikka tuo suklaakakku yllä oikeassa reunassa: 139 EEK., eli alle kymmenen euroa!! Ja siis ihan reilun kokosia kakkuja, ei minkään suurentavan kuvun alla niin kun meidän marketeissa -.-

Kakkua ei saatu kulkemaan mutta ostettiin vähän iltapalaa hotelille :))

Kaksi tämmöstä valtavaa tuulihattua alle euron! Veli otti vielä sellasen tuulihattumaisen suklaaleivoksen, kun ei marjoja syö. Se oli suurempi kuin tää ja maksoi 40 senttiä euroissa. Miten voi olla niin paljon halvempaa ku meillä!?? Epäreilua :((

Tulipas nyt pitkä juttu, kiitos jos joku jaksoi lukea!!